آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, توسط نصیری |

اين الگو توسط ” گرونيک و هانت ” در سال 1984 ارائه شد. با توجه به اینکه تئوری گرونیک تنها تئوری موجود در بحث روابط عمومی می باشد بسیاری از اندیشمندان ایراداتی به این تئوری گرفته و رشته روابط عمومی را علم نمیدانند.

گرونیک 4 دوره را بصورت تاریخی برای روابط عمومی ها مشخص می کند:
دوره اول از قرن 19 آغاز شد. از این دوره با نام دوره تبلیغ یاد می شود. در این دوره که جریان ارتباط بصورت یکسویه و از طرف رسانه بوده، از روابط عمومی و تحقیق اثری نبوده و اغلب کارها توسط مطبوعات و روزنامه ها انجام می شد. ماهیت تحقیق در این دوره از درجه کم اهمیتی برخوردار است.
دوره دوم مابین سالهای 1900-1920 با عنوان دوره اطلاع رسانی بوده است. جریان ارتباط در این دوره نیز یکسویه و همانند دوره قبل ماهیت تحقیق از اهمیت کمی برخوردار بوده است اما پیشرفته تر از دوره تبلیغ می باشد. در این دوره شرط اصلی، دسترسی مخاطب به اطلاعات درست و احترام به مخاطب می باشد. در این مرحله  آقای ای وی لی با فعاليت‌ها و تدابير خود روابط عمومي « اطلاع‌رسان» را پايه گذاشت.
دوره سوم مابین سالهای 1920-1960 و جریان ارتباط بصورت دوسویه ناهمسنگ بوده است. ماهیت تحقیق در این دوره بصورت ارزیابی نگرشها می باشد. ناهمسنگ بودن جریان به دلیل این است که سازمان خود را در درجه ای بالاتر از مخاطب می داند. والتر لیپمن و هارولد لاسول اندیشمندانی بودند که به تحقیق اهمیت می دادند و در این زمینه نیز تحقیقاتی انجام دادند.
 
دوره چهارم از سال 1960 به بعد می باشد. جریان ارتباط در این مرحله بصورت دوسویه همسنگ می باشد. ماهیت تحقیق در این دوره بصورت ارزیابی درک می باشد. به علت مشارکت مخاطب در امر ارتباط و همسنگ بودن جریان دو طرفه آقای  هوشمند سفیدی از این مرحله با عنوان مدل آرمانی روابط عمومی یاد می کنند. 
متاسفانه بعضی از روابط عمومی ها هنوز در مرحله اول تئوری گرونیک یعنی تبلیغ به سر می برند و یا اخیراً به مرحله دوم یعنی اطلاع رسانی رسیده اند. یکی از عوامل موفقیت در بخش روابط عمومی بکارگیری روابط عمومی ها از تئوری جیمز گرونیک می باشد.
بر اساس تحقيقي كه توسط استاد نيك رفتار و دانشجوهايش در آذر بايجان شرقي انجام شده بود ونتایج این تحقق که در سال 79 منتشر شد چنين بود:
- در سال 79 ،  97% مدیران روابط عمومی آقا و تنها 3% مدیران خانم بوده است که فاقد سوابق مدیریتی بخصوص در زمینه روابط عمومی بوده است.
- کم بودن نیروی متخصص در امور روابط عمومی.
-  از میان روابط عمومی های سازمان ها و نهادهای مختلف 71% از روابط عمومی ها زیر نظر بالاترین مقام سازمان کار می کردند.
نیک رفتار بیان داشت که بعد از گذشت 10 سال تفاوت زیادی در روابط عمومی های استان حاصل نشده است. وی در این راستا تجربه کم مدیران روابط عمومی، پژوهش کم و مهمتر از همه دچار بودن روابط عمومی ها به روزمرگی را از اساسی ترین مشکلات موجود در بخش های روابط عمومی و عدم پیشرفت آنها دانست.
وی همچنین به تفاوت سطح روابط عمومی ها در استان اشاره کرد بود و گفته بود: یکی از مشکلات اساسی عدم توجیه مدیران می باشد. وی روابط عمومی را به اتاق فکر تشبیه کرده و افزوده بود: متاسفانه اکثر مدیران نیروی خود را صرف مسائل اجرایی می کنند و این امر باعث دچار بودن روابط عمومی ها به روزمرگی می شود.
مدیرعامل انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی ضمن اشاره به ارج نهادن به جایگاه علمی رشته ارتباطات در دانشگاه و هدف این انجمن یعنی ارتقاء جایگاه علوم ارتباطات در سطح استان گفته: با توجه به اینکه جامعه به تشکیل چنین انجمن هایی نیاز دارد ، حمایت سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی بخصوص شورای روابط عمومی استان جهت پیشبرد این اهداف بسیار موثر خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: